Wil je van binnenuit het imago van je bedrijf versterken? Dan heb je meer nodig dan een mooie huisstijl. Pas als je bedrijfscultuur, imago en wat je werknemers vertellen over je bedrijf op één lijn zitten, kun je je onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe maak je van je bedrijf een sterk merk?

Ik geloof in een samenspel van emotie en ratio. We zijn niet alleen mensen die samenwerken met mensen, maar beschikken vandaag ook over heel wat data.

Via zelfreflectie, objectieve analyses en een sterke branding bepaal ik jouw unieke employer marketingstrategie.

To the bone

In deze eerste fase ga ik op zoek naar wie jij écht bent als werkgever. Niet enkel wat je wil uitdragen naar de buitenwereld, maar vooral wat jou uniek maakt. Wat is de kern, de sweet spot van jouw bedrijf en waar ligt zowel jouw passie als die van jouw werknemers?

Ik detecteer wat er goed is en vooral wat er beter kan. Hoe kunnen we samen jouw authentieke maar vooral eerlijke identiteit naar buiten dragen. Hoe brengen we de ziel van jouw bedrijf naar de oppervlakte?

Wie wil jij zijn als werkgever? Of beter gezegd, wie denk je te zijn als werkgever? Wat zijn naar jouw gevoel unieke waarden die jou onderscheiden? Sterker nog, worden die erkend door jouw medewerkers? Wat verwacht jijzelf van hen en worden die verwachtingen ook ingelost? Wat is de externe perceptie van mensen op jouw werkgeversmerk? Indien nodig creëer ik employee persona’s of een gedetailleerde omschrijving van de verschillende werknemers binnen je bedrijf. Via een mix van kwalitatief en kwantitatief onderzoek leg ik bloot wie jij echt bent als werkgever. Ik ontdek jouw “stoutste dromen”, meest wilde ambities maar ook je kleinste onzekerheden.

Hoe ik deze informatie aan het daglicht breng? Via focus-groepen, diepte-interviews, enquêtes, imago-audits (in samenwerking met Hogent, Zerocopy…) en HR Tech oplossingen zoals de slimme AI tool traicie en gamified assessments via Equalture.

traicie who? traicie helpt ons om de soft skills van jouw top performers per doelgroep te detecteren en te evalueren of zij een effectieve match zijn met de waarden waar jij als werkgever belang aan hecht. Dit platform biedt ook de mogelijkheid om af te toetsen of de vacatures die jullie vandaag communiceren de correcte tone of voice hanteren zodat je het juiste talent aantrekt en corrigeert de vacatureteksten waar nodig.

Equalture what? Via 4 interactieve games komen we te weten hoe jouw medewerkers zich gedragen op we werkvloer, welke waarden zij hoog in het vaandel dragen en wat hun concrete karakteristieken en persoonlijkheid zijn.

Kortom, ik realiseer alles wat nodig is om een slimme strategie uit te werken. Om eigen medewerkers te engageren met jouw employer brand en nieuwe medewerkers aan te trekken met de juiste cultural fit.

Niet alleen jouw eigen medewerkers zijn belangrijk bij employer marketing. Ook jouw potentiële nieuwe collega’s moeten we in kaart brengen en beter leren kennen. Wie wil je aantrekken en wat motiveert hen om voor een werkgever te kiezen. Hoe rekruteer ik slim en effectief? We willen namelijk de juiste kandidaten aanspreken via het juiste kanaal op de juiste manier.

Hoe ik dat doe? Door een uitgebreid rapport met diepgaande informatie over jouw specifieke doelgroep. Via een uniek dashboard gecreëerd op basis van concreet marktonderzoek brengen we we jouw candidate personas in kaart. Je krijgt inzicht over de behoeften, wensen, gedragskenmerken, karakterestieken en het mediagebruik van zowel latent als actief werkzoekenden.

Wat is jouw Employer Value Proposition (EVP)? Welke belofte kan en wil jij maken aan je huidige en toekomstige medewerkers? In mijn uitgebreid creatief netwerk, dat ik de afgelopen vijftien jaar heb opgebouwd, selecteer ik de juiste mensen. Samen werken we een authentiek verhaal uit dat zich vertaalt in overtuigende copywriting en een unieke beeldtaal. De kracht van jouw verhaal zit in alle nodige tools die ik aanlever. Zo kan jouw inhouse marketing- en HR-afdeling meteen aan de slag, of kan je steeds op mij rekenen om de verdere uitrol van jouw strategie aan te pakken. Een mooi verhaal schrijf je namelijk niet alleen.

To the point

Na de eerste fase ‘to the bone’ weet je wie je écht bent als werkgever. De basis van je strategie ligt samen met je storytelling op tafel, maar wat nu? Als HR-consultant ondersteun ik je niet alleen bij de theorie, maar ook bij de realisatie.

Op basis van die analyse bepalen we samen de doelstellingen en bijbehorende KPI’s. Wil je bijvoorbeeld bekender worden als werkgever, sneller vacatures invullen of kwalitatieve profielen aantrekken? Wil je van je medewerkers echte ambassadeurs maken? Of streef je naar een betere matching zodat je medewerkers elke dag met plezier komen werken en een grotere betrokkenheid beogen op lange termijn. Samen bepalen we een geschikte strategie, die past bij wie je bent maar vooral ook bij wat je nodig hebt.

Een doordachte strategie met doelstellingen op korte, middellange en lange termijn rol je stap voor stap uit. En daar komt heel wat bij kijken. Als employer marketingstrateeg help ik je met het:

  • uitschrijven van het plan van aanpak of de employer brandingstrategie. We focussen op de meest relevante interne en externe doelgroepen, inclusief retroplanning op zowel korte als lange termijn.
  • definiëren van de HR-strategie op basis van de candidate – en employee journey: oriënteren en solliciteren, preboarding, onboarding, re- en crossboarding, employee experience en uitstroom.
  • praktisch uitwerken van het employee engagementtraject dat van werknemers echte ambassadeurs maakt.
  • opstellen van effectieve rekruteringscampagnes. Op basis van alle data alsook jouw candidate personas lever ik advies over de aangewezen kanalen om de juiste content aan de juiste doelgroep te communiceren. Ik creëer een passende mix van digitale en klassieke media en zorg voor de implementatie van de nodige ondersteunende tools.

Natuurlijk wil je weten of alle investeringen en inspanningen lonen. Ik monitor niet alleen de lopende campagnes, maar analyseer de resultaten en analytics én stuur tijdig bij waar nodig. Op basis van concrete gegevens en exacte cijfers nemen we samen gefundeerde beslissingen die jouw employer marketing verbeteren en jouw bedrijf dichter brengen bij de vooropgestelde doelstellingen en KPI’s.

Zin om samen te werken?

Wil je je employer branding en employer marketing versterken? Dan wil je ook een HR-consultant die echt past bij je bedrijf. Doe de test en ontdek of we een match zijn!

Doe de test

Happy clients, happy me!

We zijn erg blij Jana ‘ontdekt’ te hebben! Jana heeft relevante ervaring en combineert dit met een theoretische achtergrond. Ze maakt sterke analyses, denkt mee met de klant en hanteert een open, eerlijke en directe communicatie. Jana doet wat ze zegt en zegt wat ze doet. Wil je je employer brand versterken? Dan is Jana een goede keuze!